Lemn din închisorile Sighet și Gherla, în tronul folosit de Papă la Blaj
Pentru Liturghia de Beatificare a celor șapte Episcopi greco-catolici martiri în timpul regimului comunist din România, s-a construit un tron arhieresc cu puternice semnificații spirituale și simbolice.
Tronul arhieresc pe care a stat Sfântul Părinte este din lemn autentic, cules din arhitectura pușcăriilor de la Sighet și Gherla, iar designul face trimitere la calvarul detenției, la suferința și la moartea pentru Hristos, a transmis Biserica Greco-Catolică din România într-un comunicat.
Privit din lateral, brațul scaunului reprezintă o sugestie abstractă, care ne trimite cu gândul la geamul-vizor cu gratii.
Elementele alese pentru realizarea tronului arhieresc pe care a stat Papa Francisc pe Câmpia Libertății au fost atent selectate, pentru a obține o îmbinare elegantă de contrasturi de culoare, texturi și forme ce dau naștere unei piese deosebite, care are la bază semnificații profunde:
-
Lemnul patinat: a fost patinat nu doar de trecerea timpului, ci și de vibrația supliciului, martor al suferinței din temniță, al morții și al jertfei. Acest lemn autentic a fost cules din arhitectura pușcăriilor de la Sighet si Gherla, locuri în care s-a produs martiriul celor 7 episcopi greco-catolici;
-
Lemnul de stejar autohton: puternic, nobil si statornic, cu finisaj în tonuri și culori moderne, este completat de un luciu evident, ce simbolizează credința vie de astăzi și dintotdeauna;
-
Metalul nobil – aurul: material prețios (a fost dăruit de cei trei magi, alături de smirnă și de tămâie, cu ocazia Nașterii Mântuitorului) care reprezintă omagiul și închinarea în fața lui Dumnezeu;
-
Catifeaua albă: reprezintă puritatea cugetului și a simțirii creștine, având rolul de veșmânt al speranței pe care credința ne-o oferă mereu.
Tronul arhieresc a fost construit de Andu Mărginean, originar din Sibiu, absolvent al Universității de Artă București, artist vizual și designer cu o experiență de peste 18 ani în designul de interior și designul de obiect.